Besparen met zonnepanelen StroomVanDeZon

Welkom op de supportpagina van StroomVanDeZon

Heb je een technische-of supportvraag?

Welk systeem heb je?

Autarco

Serieel systeem

StroomVanDeZon

SolarEdge

Parallel systeem met poweroptimizers en centrale omvormer

StroomVanDeZon

APSystems

Parallelsysteem met micro-omvormers


Top 5 support vragen

1. Ik zie geen opbrengsten meer in mijn monitoringsapp. Wat kan ik doen?

Meestal is dan de wifi connectie tussen de omvormer ( wifi-antenne) en je wifi netwerk weggevallen. Meestal is dit tijdelijk en herstelt dit vanzelf weer na enige tijd. Geen paniek je systeem wekt gewoon energie op en levert ook gewoon terug, enkel zie je dit (tijdelijk) niet.

Als je een andere internetprovider krijgt moet je zonnestroomsysteem opnieuw worden aangesloten, net als alle andere apparaten op het netwerk. De WiFi installatiehandleiding zal je door het proces leiden.


Voor Autarco systemen:

stap 1: ga naar: https://www.autarco.com/nl/support/faq

stap 2: selecteer "Monitoring"(staat in de grijze balk)

stap 3: ga naar: Hoe krijg ik mijn monitoring weer online nadat mijn internetprovider of router is gewijzigd?

stap 4: volg de instructies uit de "Wifi-Stick handleiding

of bekijk onderstaande handleidingen:

Handleiding wifistick D

Handleiding Lanstick D


Voor SolarEdge systemen:

Ga naar: https://www.solaredge.com/nl/support/system-owner/mysolaredge-app-does-not-display-production-data


2. Hoe weet ik zeker dat mijn systeem wel werkt als ik even geen monitoring heb?

Op een Autarco omvormer branden dan het rode en groene lampje. Als deze twee lampjes branden weet je zeker dat je systeem stroom opwekt en teruglevert. Meestal branden deze lampjes gewoon als je geen monitoring hebt ( zie bovenstaande vraag). Pas als het gele lampje brandt is er een omvormer-storing. Dit komt zelden voor.

Bij een SolarEdge (HD-Wave)omvormer bevindt zich een ledlampje onderaan het apparaat wat in drie kleuren kan branden.

Groen wil zeggen dat de omvormer stroom opwekt en gewoon produceert. Het blauwe lampje geeft aan dat er verbinding is met de optimizers in het systeem en de communicatie t.b.v. de monitoring goed werkt. Als het rode lampje gaat branden is er een storing. zie ook: https://www.solaredge.com/nl/leds


3. Waarom zie ik geen lampjes branden op de omvormer als het donker is?

Als het donker wordt schakelt de omvormer uit als de spanning van de panelen te laag wordt... maar geen nood... als het weer licht wordt gaat de omvormer weer aan.


4. No-Grid melding

De zonnepanelen groep in de groepenkast staat uitgeschakeld. Dit kan gebeurd zijn als beveiliging (daarvoor is de zekering/installatieautomaat ook bedoeld).Je kunt de groep weer aanzetten door de schakelaar weer omhoog te zetten. Vaak lost dit het probleem op. Mocht dat niet het geval zijn of het probleem zich blijven herhalen dan is er mogelijk een kortsluiting of lekspanning aanwezig. 


5. Over-Grid Voltage (OV-G-V in de app)

De melding die je app geeft is OV-G-V - Grid Over Voltage.

Meestal is dit een melding dat de spanning in het netwerk van de netbeheerder boven de 253 Volt komt. In Nederland is het zo geregeld dat de spanning niet hoger mag worden dan 253 V om schade aan apparatuur te voorkomen.

De omvormer heeft een beveiliging waarbij deze automatisch uitschakelt als de spanning in het net te hoog wordt (dus bij 253 Volt). Als de spanning in het netwerk weer daalt, schakelt de omvormer automatisch weer aan.

De te hoge spanning in het net wordt veroorzaakt door een groot aantal terugleverende zonnepanelen, windmolens etc. in een netwerk waar de infrastructuur (nog) niet voldoende is berekend op deze grote aantallen terugleverende installaties. Dit is het probleem waar je nu en dan in de media over hoort. Zie ook dit artikel voor enige verduidelijking: 

Met de installatie is verder niets mis, helaas kunnen wij je hierbij dus niet verder van dienst zijn. De enige tip die ik kan geven is dat meer mensen in jouw buurt hier last van zullen hebben en je kunt bij de netbeheerder een verzoek indienen om de netspanning te verlagen waardoor dit minder voor zal komen. Wij hebben echter geen ervaring met de reactie van de netbeheerders hierop maar weten wel dat dit steeds vaker wordt verzocht. Hoe meer verzoeken de netbeheerder krijgt hoe meer kans dat zij hier wellicht iets mee gaan doen.

Als het niet lukt kun je met ons contact opnemen of mailen naar support@autarco.com.  


Kom je er niet uit? Vul dan dit formulier in.

Meest gestelde support vragen

Ik zie geen opbrengsten meer in mijn app

Meestal is dan de wifi connectie tussen de omvormer ( wifi-antenne) en je wifi netwerk weggevallen. Meestal is dit tijdelijk en herstelt dit vanzelf weer na enige tijd. Geen paniek je systeem wekt gewoon energie op en levert ook gewoon terug, enkel zie je dit (tijdelijk) niet.

Als je een andere internetprovider krijgt moet je zonnestroomsysteem opnieuw worden aangesloten, net als alle andere apparaten op het netwerk. De WiFi installatiehandleiding zal je door het proces leiden.

Voor Autarco systemen:
stap 1: ga naar: https://www.autarco.com/nl/support/faq
stap 2: selecteer "Monitoring"(staat in de grijze balk)
stap 3: ga naar: Hoe krijg ik mijn monitoring weer online nadat mijn internetprovider of router is gewijzigd?
stap 4: volg de instructies uit de "Wifi-Stick handleiding

Voor SolarEdge systemen:
Ga naar: https://www.solaredge.com/nl/service/support/system-owner/mysolaredge-app-does-not-display-production-data

Hoe weet ik zeker dat mijn systeem wel werkt als ik even geen monitoring heb?

Op een Autarco omvormer branden dan het rode en groene lampje. Pas als het gele lampje brandt is er echt een storing.

Bij en SolarEdge systeem.....

Waarom zie ik geen lampjes branden op de omvormer als het donker is?

Als het donker wordt schakelt de omvormer uit als de spanning van de panelen te laag wordt... maar geen nood... als het weer licht wordt gaat de omvormer weer aan.