arrow_drop_up arrow_drop_down

Alles over garanties en zekerheid bij aanschaf van een zonnestroomsysteem

Een zonnestroomsysteem koop je voor de lange termijn

De technische levensduur van een zonnestroomsysteem is ca. 25 jaar. Dat betekent dat je systeem probleemloos gedurende 25 jaar gratis zonnestroom zou moeten kunnen opwekken.

Veel merken richten zich vooral op een korte terugverdientijd, echter het systeem moet daarna nog zeker 15-20 jaar functioneren en de verwachte opbrengsten opleveren. Nadat de terugverdientijd is verstreken zou het systeem dus geld voor je moeten gaan verdienen…….. 

Natuurlijk wil je precies weten hoe het zit met de garanties die je krijgt.Omdat er verschillende garanties zijn is het niet altijd precies duidelijk waar jij als klant recht op hebt. Hieronder leggen we dat verder uit.

Allereerst een overzicht van de verschillende garanties die er zijn:

  • Produkt- of fabrieksgarantie
  • Vermogensgarantie en Opbrengstgarantie
  • Installatiegarantie
Tot slot de UNIEKE KWh-garantie die alleen wij bieden

Produkt of fabrieksgarantie

Op de meeste zonnepanelen zit een fabrieksgarantie van 10 jaar. Dit betekent dat als er in de eerste 10 jaar iets niet goed is met de zonnepanelen, dat vrijwel altijd binnen de garantie valt.

- De fabrikant zal het paneel repareren of vervangen. In de praktijk wordt bijna altijd een vervangend paneel aangeboden  of

- Geld uitkeren om een vervangend paneel aan te schaffen in de markt

Voor de duidelijkheid, de fabrikant biedt een vervangend paneel maar vervangt het paneel niet op het dak. Die kosten zijn voor de klant. Kosten voor het retourneren van panelen, installatie en de-installatie zijn altijd voor de klant.

Vermogens- of opbrengstgarantie 

Vermogensgarantie zit altijd op zonnepanelen, en is van toepassing op geleidelijke achteruitgang van de productie van werkende panelen. Gangbaar is een garantie op 80% van het vermogen na 20 of 25 jaar. Maar hogere percentages of een langere termijn komen ook voor. Vraag of de vermogensgarantie 'lineair' is. Dat betekent: als je zonnepanelen al na 12 jaar meer dan 0,5% per jaar achteruit gaat, je niet tot jaar 20 hoeft te wachten om op deze garantie aanspraak te doen.

Let op: als een zonnepaneel in het geheel dienst weigert na de termijn van de productgarantie, heb je niets aan een nog lopende vermogensgarantie. Als beide even lang zijn is dat dus wel zo fijn, maar dat komt nog weinig voor.

Wil je als consument een beroep doen op vermogensgarantie dan zul je moeten aantonen dat het verminderde vermogen een gevolg is van een defect aan het paneel. Maar hoe doe je dat? En hoe communiceer je met een niet Nederlandse fabrikant hierover? Je zult de panelen moeten (laten) demonteren en opsturen naar een testlab. Alle kosten (demontage, transport, flash testen, etc) zijn voor jou als consument. Bovendien krijg je in het gunstigste geval, nadat de labtest heeft plaatsgevonden en gebleken is dat het inderdaad aan een defect lag, alleen vervangende panelen. Deze moeten weer getransporteerd worden en gemonteerd worden en de kosten zijn weer voor…. jou. En je wordt niet gecompenseerd voor de gemiste opbrengsten.

Installatie garantie

Deze garantie is van toepassing als bijvoorbeeld een kabelaansluiting niet goed is en problemen gaat veroorzaken, of de bevestigingsmaterialen loskomen bij een 'normale' storm (een tornado, net zoals oorlogsgeweld, valt over het algemeen buiten het bereik van welke garantie of verzekering dan ook). Een installatiegarantie van 2 jaar is wel het minimum, maar 5 of 10 jaar wordt gelukkig steeds gebruikelijker.

Unieke verzekerde kWh garantie

"Met de kWh-garantie garanderen wij de prestaties van jouw gehele zonnestroomsysteem na installatie, niet alleen de prestaties van de zonnepanelen onder laboratoriumomstandigheden."


Glasharde prestatiegarantie van jouw nieuwe zonnestroomsysteem

Je recht halen in China?

Mooi, zo'n lange garantie die wordt geboden. Maar vraag altijd goed door bij de leverancier of installateur. Probeer te achterhalen wie verantwoordelijk is voor de garantie, en of de producent ook een helpdesk in Nederland of Europa heeft. Een garantie van 20 jaar klinkt mooi, maar als je als consument zelf contact moet opnemen met een kantoor in China voor de afhandeling, of zelf verantwoordelijk bent voor het demonteren en opsturen van het defecte product, heb je er alsnog niet veel aan. Een goede leverancier handelt garantiegevallen voor de consument af.

  • Autarco is een Nederlands merk met een Nederlandstalige support afdeling: handig als je iets wilt weten of als er iets niet helemaal goed gaat met je systeem.

Verzekerde garantie

Garanties die door leverancier of fabrikant bij een derde partij verzekerd zijn, vergroten de kans op een goede afhandeling in geval van defecten. Bijvoorbeeld als een bedrijf, bijvoorbeeld door een seriefout, met veel garantiegevallen tegelijk te maken krijgt.

Maar bedrijven kunnen ook om andere redenen 'omvallen'. Bij een faillisement zullen verzekeringspremies niet meer betaald worden waardoor de verzekerde garantie in zo'n geval geen garantie meer biedt. Het is daarom een pré als een bedrijf kan aantonen dat het, bijvoorbeeld met bankgaranties, geld opzij heeft gezet voor eventuele grotere garantie-aanspraken. Vraag je leverancier naar deze zaken.

  • De kWh-garantie blijft van kracht ook bij een eventueel faillisement van Autarco of StroomVanDeZon omdat alle premies vooraf zijn betaald.

Solar made Simple

Solar made simple

  • Eén compleet systeem waarbij alle onderdelen naadloos op elkaar aansluiten en zorgvuldig automatisch gemonitord (24/7)
  • Eenvoud en zekerheid
  • Zekerheid door Stichting kWh-garantiefonds met een echte verzekering op de opbrengst. Wij garanderen de opbrengst!
  • Nederlands bedrijf
  • 10 jaar garantie op het hele zonnestroomsysteem inclusief voorrij-en montagekosten
  • 10 jaar garantie op de omvormer
  • 10 jaar productgarantie op de panelen
  • 10 jaar garantie op het montagemateriaal
  • 10 jaar garantie alle bekabeling en connectoren
  • Tot 15 jaar kWh-garantie

Garantie: 10 vragen die je altijd moet stellen

                                                                                


                     

10 vragen

Krijg je minimaal 2 jaar garantie op de installatie van je zonnestroomsysteem?

De beste installateurs en montagebedrijven geven garantie op hun werk als er problemen zijn ontstaan als gevolg van installatie fouten.

Hoe zie ik hoe mijn systeem presteert? Niet alleen opbrengst maar opbrengst vergeleken met de verwachte opbrengst bij de huidige weercondities.

Het weer kan elke maand anders zijn en tot 30 % verschillen in opbrengst geven. Elk systeem heeft zijn eigen specifieke factoren waaronder de opbrengst van het systeem wordt gemeten.

Hoe weet je leverancier als er een probleem is met het systeem en hoe snel reageert hij?

De omvormer heeft ingebouwde signalering die registreert dat er iets aan de hand is. De belangrijkste vraag is wie (en of) dit wel wordt gemonitord en hoe snel actie wordt ondernomen om het probleem op te lossen.

Solar Power Europe adviseert dat alerts dagelijks worden gemonitord en problemen binnen 7 dagen ( oor huiseigenaren) en binnen 2 dagen ( voor bedrijven) worden opgelost.

Hoe weet je als de monitoring of omvormer niet goed werkt en er geen alerts worden verstuurd?

Omvormer alerts zijn geweldig maar worden alleen verstuurd en ontvangen als:
a) als de omvormer niet volledig defect is en nog wel berichten kan versturen.
b) de wifi of ethernet connectie t.b.v. de monitoring voldoende stabiel is.

Het Smart Asset Management kan niet alleen vertrouwen op het ontvangen van alerts maar dient ook de 'normale"monitoring data ontvangen op het juiste moment.

Hoe weet je dat je zonnestroomsysteem zonder problemen functioneert, maar opbrengst lager is dan verwacht? Hoe vaak wordt dit gechecked?

Vervuiling van zonnepanelen, bv. vogelpoep en schaduw kan grote invloed hebben op de opbrengst. Dit zal echter geen enkel systeem triggeren om een alert te geven, maar je mist wel kWhs.

Smart Asset Management vergelijkt de verwachte opbrengst, gebaseerd op het systeemontwerp en actuele weer-condities met de werkelijke opbrengst van je systeem. Dit wordt Energy Performance Index (EPI) genoemd en deze zou altijd groeter dan 100% moeten zijn.

Advies is om de EPI elke maand te checken.

Hoe weet ik wanneer mijn systeem schoongemaakt moet worden of omliggende bomen gesnoeid om schaduw te voorkomen? Zijn deze kosten opgenomen in mijn onderhoudscontract?

Een goede installateur zal ook een onderhoudsplan aanbieden van hemzelf of een derde partij. Het moet volkomen duidelijk zijn wat wel en wat niet is opgenomen in het onderhoudscontract.

Wij adviseren om de panelen ééns per jaar te reinigen, maar de opbrengst van je systeem geven aan wanneer het eventueel nodig is. Zolang de EPI > 100% is het niet nodig.

Krijg ik een compensatie als mijn zonnestroomsysteem minder kWh produceert dan je hebt beloofd/ geoffreerd?

Het is heel makkelijk iets te beloven. Maar wat gebeurt er als de belofte niet uitkomt?

Met Autarco 's kWh-garantie zijn de beloftes en consequenties helemaal duidelijk!
Als je zonnestroomsysteem niet oplevert wat is verwacht dan ontvang je een vooraf afgesproken bedrag per gemiste kWh op je bank. Lees de voorwaarden hier.

Wat gebeurt er als je installateur/zonnepanelenbedrijf failliet gaat?

Dit is een probleem voor veel zonnestroom klanten. Meestal betekent het dat je er alleen voor staat en dat elke opbrengst garantie aangeboden door je leverancier nutteloos is.

Met Autarco ben je een stuk beter af. Je kWh- garantie is niet afhankelijk van de fabrikant, installateur of degene die jou het systeem heeft verkocht. Het is een overeenkomst tussen jou en de kWh-garantie Stichting. Als je installateur niet meer beschikbaar is dan neem je contact op met Autarco (Autarco is een Nederlands bedrijf , dus dat communiceert makkelijk) die je in contact brengt met een andere installateur in je buurt om de problemen op te lossen.