Vermogensgarantie zit altijd op zonnepanelen, en is van toepassing op geleidelijke achteruitgang van de productie van werkende panelen. Gangbaar is een garantie op 80% van het vermogen na 20 of 25 jaar. Maar hogere percentages of een langere termijn komen ook voor. Vraag of de vermogensgarantie 'lineair' is. Dat betekent: als je zonnepanelen al na 12 jaar meer dan 0,5% per jaar achteruit gaat, je niet tot jaar 20 hoeft te wachten om op deze garantie aanspraak te doen.
Let op: als een zonnepaneel in het geheel dienst weigert na de termijn van de productgarantie, heb je niets aan een nog lopende vermogensgarantie. Als beide even lang zijn is dat dus wel zo fijn, maar dat komt nog weinig voor.
Wil je als consument een beroep doen op vermogensgarantie dan zul je moeten aantonen dat het verminderde vermogen een gevolg is van een defect aan het paneel. Maar hoe doe je dat? En hoe communiceer je met een niet Nederlandse fabrikant hierover? Je zult de panelen moeten (laten) demonteren en opsturen naar een testlab. Alle kosten (demontage, transport, flash testen, etc) zijn voor jou als consument. Bovendien krijg je in het gunstigste geval, nadat de lab-test heeft plaatsgevonden en gebleken is dat het inderdaad aan een defect lag, alleen vervangende panelen. Deze moeten weer getransporteerd worden en gemonteerd worden en de kosten zijn weer voor…. jou. En je wordt niet gecompenseerd voor de gemiste opbrengsten.