StroomVanDeZon

Kies je laadpaal

Waar moet je op letten als je een laadpaal zoekt?

De keuze van de juiste laadpaal (of wallbox) wordt bepaald door drie factoren:


1. Je aansluiting in de meterkast

2. Het maximale vermogen van de laadpaal

3. Het maximale laadvermogen van de onboard charger in je auto


Onderstaand overzichtje geeft aan wat je maximaal kunt laden bij een bepaalde afzekering in je meterkast:

1 x 16 A         3,7 kW

1 x 25 A         5,8 kW

1 x 32 A         7,4 kW

3 x 16 A       11,0 kW

3 x 25 A       17,2 kW

3 x 32 A       22,0 kW


Mogelijk is het interessant om een verzwaring van je aansluiting aan te vragen om met meer vermogen te kunnen laden hetgeen de oplaadtijd verkort.

Voor tarieven voor aanpassing van je meterkast klik hier.



De basis voor je nieuwe laadpaal is nu gelegd maar wellicht wil je nog een aantal handige extra's zoals:


Auto merk en type

Wil je dubbele of enkele laadmogelijkheid?

online of offline

laadvermogen ( staat hier boven al) en aantal fasen

Merk voorkeur?

Daarnaast moet je letten op het type stekker (stekker 1 of 2) en de mode
(mode 2 of 3).

Autorisatie via App, Laadpas/druppel (RFID) of Plug & Charge

Vaste kabel, Socket Smart Charging

Load Balancing ( Manual of automatisch)


Prijs


Vakkundige en snelle installatie


voor de installatie(kosten) is het van belang vooraf duidelijkheid te hebben over de volgende aspecten:

- Hoofdsaansluiting en meterkast 1 of 3 fase?

- Afstand tussen de meterkast en de locatie van de laadbox/paal

- Moet er gegraven/ bestraat worden om de kabel weg te werken?

-Heeft de woning een toegankelijke kruipruimte?



Hoe werkt load balancing?

Bij dynamic load balancing wordt de stroomvraag in uw thuisnetwerk continu gemeten. Is er meer vraag dan uw meterkast aankan, dan zorgt load balancing ervoor dat uw laadpaal minder stroom krijgt en uw stop of automaat (zekering) er niet uit springt. Het opladen van uw auto gaat dan langzamer of wordt zelfs tijdelijk stopgezet. Zodra er andere apparaten in huis uitgaan en er weer voldoende stroom beschikbaar is, start het opladen weer vanzelf of gaat het opladen weer sneller.


Grond- en graafwerkzaamheden

Omdat wij totaalaanbieder zijn, verzorgen we ook grond- en graafwerk vanuit eigen beheer. Uiteraard zorgen we na de grond- en graafwerkzaamheden en het plaatsen van de kabel(s) dat we de situatie weer terugbrengen naar de originele staat. In het geval van straatwerk betekent dit dat we het straatwerk weer terugbrengen naar de originele staat. Graven we bijvoorbeeld door een gazon, dan dichten we uiteraard de graafwerkzaamheden, maar plaatsen we geen nieuwe graszoden.


Hoe gaat de installatie in zijn werk?

Nadat u ons bestelproces heeft doorlopen ziet u de totaalkosten van de door u aangegeven specificaties en wensen. Als de prijs akkoord is kunt u direct bestellen. Binnen één werkdag na bestelling nemen wij telefonisch contact met u op om een installatieafspraak in te plannen. Wij verzorgen alle benodigde werkzaamheden in eigen beheer. U heeft dus één aanspreekpunt en hoeft zich geen zorgen te maken. Wij regelen alles voor u.

Afhankelijk van de positie en benodigde werkzaamheden zijn we een paar uur, tot maximaal één werkdag bezig. Houdt er rekening mee dat tijdens het aansluiten de stroom tijdelijk onderbroken wordt.

Wat is het voordeel van load balancing?

Het belangrijkste voordeel bij load balancing is dat u niet bang hoeft te zijn dat de stroom uitvalt door overbelasting. Een bijkomend voordeel is dat u uw meterkast niet hoeft te verzwaren. Dit kan op jaarbasis honderden euro’s schelen aan vastrecht. Daarnaast helpt load balancing om de laadtijd van uw auto te verkorten omdat het continu het maximale vermogen beschikbaar stelt aan de laadpaal.


Aanpassingen aan uw meterkast

Niet elke meterkast is standaard geschikt voor het plaatsen en aansluiten van een laadpaal. Zijn er werkzaamheden in uw meterkast nodig, dan kunt u op onze gecertificeerde monteurs vertrouwen. Wilt u profiteren van de maximaal haalbare laadsnelheid, maar moet uw aansluiting daarvoor worden verzwaard, dan kunt u een verzoek indienen bij uw netbeheerder. Deze werkzaamheden mag alleen de netbeheerder uitvoeren. Dit weerhoudt ons er niet van om alvast voor u aan de slag te gaan. Heeft de netbeheerder pas later tijd, dan kunnen wij uw installatie alvast aanpassen en de laalaadpaal plaatsen. We zorgen er dan voor dat de laadpaal alvast werkt op de bestaande aansluiting met een lager vermogen. Nadat de netbeheerder is geweest komen we nog een keer terug, en passen we de installatie aan op de verzwaarde aansluiting. Vanaf dat moment kunt u gebruik maken van de maximale capaciteit van de laadpaal.


Type 1 of Type 2 stekker

Type 1 komt bij ons bijna niet voor het is de standaard buiten Europa en je kunt er alleen 1 fase mee laden. Type 2 komt vrijwel altijd in Nederland en de rest van Europa voor en je kunt er zowel via 1 fase als 3 fasen mee laden. EEn type 1 kabel past niet in je type 2 aansluiting in je auto en andersom. Het risico op fouten is dus uitgesloten.

Mode 2 of 3




Via stopcontact

Type lader

Aparte Groep nodig?

1 fase lader

1 fase lader

3 fasen lader

Dynamic load balancing

Met OPTIONELE unieke kWh-garantie

Openbare laadpaal

langs de openbare (snel) weg
Feature details
Feature details
Feature details
Feature details
Feature details
Feature details
Feature details

Optioneel voor 5, 10 of 15 jaar:  optimale zekerheid dat je zonnepanelen opbrengen wat is beloofd in de offerte.

of wallbox
€ 1.000- € 2.500
Je laadt max. met 3,7 kWh via 1 fase of 11 kWh bij 3 fasen

mode 2 lader

ja (16A x230V=3,7 kW)

bv. 12 uur x 3,7 kW= 44,4 kWh = ca. 200 km

bv. 12 uur x 11 kW= 132 kWh

zorgt voor verdeling van........

Nee, wel lange productgarantie:  12 jaar omvormer, 25 jaar optimizers